|
TechnikaSDH Horní Bukovsko je vybaveno:
Přenosná motorová stříkačka PS-8
Technický popis PS-8:Stříkačka je vyrobena dle ČSN 38 9322. Její vybavení je určeno ČSN 38 9311. Motor SM 31:Dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 (Stratílek motor o výkonu 31 koní), chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice jsou uloženy ve válečkových a kuličkových ložiskách. Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS-8 je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru. Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňuje nasátí vody do čerpadla a do činnosti je uváděna pákou rozdělovacího kohoutu. Při vysávání je přerušeno zapalování druhého válce, nespálená směs paliva a vzduchu prochází uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení a současně je klapkou uzavřen i výfukový otvor druhého válce. Tím vzniká ve vývěvě potřebný podtlak. Vnitřní prostor vývěvy spojuje trubka s vnitřním prostorem čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu je pak voda hnána savicemi do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy je 8 m vodního sloupce. Technická data motoru:
Palivo: směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu) Čerpadlo H 800:Dvoustupňové, vysokotlaké čerpadlo s typovým označením H 800. Oběžná kola má naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla je hřídel uložen v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru je spojen přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru čerpadla slouží provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky. Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla slouží tlaková maznice na skříni čerpadla. Maže se mazacím tukem 3 od firmy Benzinol n.p. Na skříni čerpadla jsou umístěny měřidla a ventily: Manovacuometr - udává podtlak na sací straně v metrech vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného zdroje nebo udává tlak při sání z tlakového zdroje v m v. s. (10 m v. s. = 1 atp). Manometr - udává přetlak na výtlačné straně v m v. s. Výtlačné ventily – slouží k uzavření průchodu vody. Ve vřeteni výtlačného ventilu jsou posuvně uloženy uzavírací talíře, které na ventilová sedla přitlačuje pružina. Pákou rozdělovacího kohoutu se uvádí v činnost vývěva a zapojuje se chlazení motoru. Je umístěn mezi výtlačnými ventily. Po odšroubování zátky zavodňovací nálevky se čerpadlo a savice zalije vodou. Používá se, jen pokud nefunguje vývěva a je umístěna na sacím hrdle čerpadla. Vypouštěcí zátka slouží k odvodnění čerpadla po skončení provozu. Je umístěna na spodní části čerpadla. Technická data čerpadla:
Rozměry a hmotnost PS-8:
Kromě PS-8 vyráběné THZ n. p., byly na našem území další PS-8 vyráběné firmou Auto Union AG (Audi, DKW, Horch a Wanderer). Také tuto stříkačku poháněl dvouválcový dvoudobý motor a výkon jejího čerpadla byl rovněž 800 l/min. Po druhé světové válce byla pravděpodobně tato stříkačka vyráběna i v Německé demokratické republice pod názvem TS 8/8 (Tragkraftspritze 8/8 - 800l/min). Přívěsná motorová stříkačka TSA-8
Technický popis TSA-8:Přenosná stříkačka T83/2 odpovídá z hlediska hodnoty svého použití přenosné stříkačce TS 8/8 podle TGL 121-4 10/01 a podle DIN 14410. To znamená, že její jmenovitý výkon musí být 800 l/min dodávaného množství při tlaku 0,8 MPa. Motor a čerpadlo jsou u T 83/2 umístěny těsně na sobě a namontovány na pružícím nosném podstavci s vytažitelnými nosnými trubkami. Nad soustrojím je umístěna nádrž na palivo o objemu cca 28l. Protože hodinová spotřeba paliva činí cca 14l, stačí toto množství na cca 2 hod provozu při jmenovitém výkonu. Nasává se pomocí plynové trysky. Motor se chladí vodou, přičemž část čerpadlem dopravované vody proudí přímo do chladícího pláště motoru. Ovládání plynové trysky a řízení chladící vody se provádí společně stejnou řadicí pákou. Motor:Vodou chlazený dvouválcový dvoutaktní benzinový motor. Vybaven regulátorem otáček, který při cca 3500 ot/min uzavře škrtící klapku na karburátoru a tím omezí počet otáček. Technická data motoru:
Jako palivo se používá normální motorový benzin, který se dobře směšuje s kvalitním motorovým olejem pro dvoutaktní motory v poměru 25:1 (palivo:olej). V každé roční době se používá stále stejný olej. Čerpadlo:Dvoustupňové rotační čerpadlo, jehož hřídel je pevně připevněna přírubou na hřídel motoru. Z důvodu tohoto uspořádání je kluzné uložení třeba jen na straně sání. Čerpadlo má uprostřed ležící vstup sání s pevnou spojkou a nasazeným sítem. Každý tlakový výstup je třeba uzavřít tlakovým ventilem (stejně tak zpětným ventilem). Oba tlakové výstupy jsou opatřeny pevnými spojkami B. Výstup hřídele z krytu čerpadla je utěsněn dvěma hřídelovými těsnícími kroužky. Nepotřebují žádnou zvláštní údržbu. Hmotnost TSA:
Koněspřežná ruční stříkačkaRuční stříkačka je dvou-pístová, oboustranně sací a výtlačná, tažena dvouspřežím koní. Vejde se na ni 8 lidí. Byla zakoupena roku 1925. Peníze se získaly veřejnou sbírkou. Roku 1985 mladí členové sboru stříkačku zrekonstruovali, a tak je stále funkční. Hasiči se s ní stále zúčastňují různých přehlídek a soutěží. |